Idag använder hela 88% av svenska internetanvändare sina telefoner för att surfa på nätet (källa: Svenskarna och internet 2018).
52% av befolkningen använder internet i sin mobil flera gånger dagligen. Motsvarande siffra för dator är 34% och surfplatta 16%.
Visste du att 2016 var året då det för första gången globalt sett gjordes fler webbesök på mobila enheter än på datorn?
Läs vidare för att höra mer om varför det är så otroligt viktigt att ditt företag har en responsiv / mobilanpassad hemsida.
Hur ser din hemsida ut för mobila besökare?
Det finns fortfarande många hemsidor som ännu inte är responsiva, dvs. de är inte anpassade för att visas på mobila enheter så som smartphones och surfplattor.
Utan responsiv eller mobilanpassad design får mobila besökare i bästa fall en okej upplevelse av din hemsida. Du har säkert själv på din mobiltelefon surfat in på någon hemsida där texten var alldeles för liten för att kunna läsas och länkar som var helt omöjliga att klicka på med tummen. Efter att ha zoomat in och scrollat både till höger och vänster har du kanske lyckats hitta det du letade efter, om du inte lämnat hemsidan och gått till en konkurrent istället.
Här nedan ser du hur det kan se ut. På den ej responsiva hemsidan ser du direkt att det är omöjligt att läsa texten utan att zooma in.
Vad är responsiv design?
Responsiv design innebär att hemsidan automatiskt anpassar sig efter besökarens skärmstorlek. Oavsett om du surfar in på hemsidan med datorn, surfplattan eller mobiltelefonen så får du en bra upplevelse.
Fördelarna med responsiv design
1. En stor majoritet använder internet i mobilen
Den största anledningen till varför man bör ha en responsiv hemsida är helt enkelt på grund av den stora mängden personer som dagligen besöker din hemsida via sin mobiltelefon eller surfplatta. Idag använder hela 88% av svenska internetanvändare sina telefoner för att surfa på nätet!
2. Bättre användarupplevelse
En hemsida som inte är mobilanpassad är väldigt svår och jobbig att använda på en mobiltelefon. Texten är för liten, det blir mycket scrollande och det är oftast helt omöjligt att klicka på en knapp. Detta leder till frustration och att besökarna troligtvis inte kommer att stanna kvar på din hemsida särskilt länge.
På en responsiv hemsida anpassar sig hemsidan till användarens skärmstorlek och garanterar en mycket bättre användarupplevelse.
3. Du förlorar inte dina besökare (!)
Tack vare en bättre användarupplevelse förlorar du inte dina besökare. Besökare med mobiltelefon som surfar in på en hemsida som inte är responsiv överger i stor grad den hemsidan väldigt snabbt eftersom den är väldigt svår att använda på en liten skärm.
Se till så att ditt företags hemsida är responsiv – annars kommer du att förlora fler och fler besökare till dina konkurrenter.
4. Du framtidssäkrar din hemsida
Sedan några år tillbaka görs fler webbesök på mobiltelefonen än på datorn, och den trenden håller i sig: för varje år ökar den andelen!
Framtidssäkra ditt företags hemsida idag och se till så att hemsidan är responsiv.
5. Du syns högre upp i sökresultaten på Google
Sedan flera år tillbaka har Google valt att visa responsiva hemsidor högre upp i sökresultaten. Google omvärderar konstant sina algoritmer och i och med varje stor uppdatering har responsiva hemsidor fått allt större signifikans.
Så här skrev Google själva redan 2015:
”Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”
6. Mobila användare köper mer
Att använda mobiltelefonen för att komma åt internet är bekvämt. Du behöver inte vänta tills du kommit hem för att använda datorn, och du behöver inte vänta på att datorn ska starta.
Mobiltelefonen har du med dig överallt och du kan på bara några sekunder komma åt det du söker. Kunderna idag väntar inte tills de kommit hem för att köpa den där saken de just tänkte på, istället tar de upp sin mobiltelefon och letar direkt upp produkten de är nyfikna på och köper i allt större grad direkt.
Stöter de på en hemsida/webbshop som inte är responsiv och därför svår att använda väljer de intuitivt att lämna och köper istället produkten hos en av dina konkurrenter istället.
7. Ditt företag upplevs som proffsigt och modernt
Med så många mobila internetanvändare finns det en risk att ditt företag ses som omodernt och mindre seriöst i dagens samhälle om ditt företags hemsida inte är mobilanpassad.
Försöker du dessutom sälja saker via din hemsida så är risken stor att besökarna inte vågar lita på att deras uppgifter är trygga hos dig.
8. Du förbättrar dina ansträngningar på Facebook
Visste du att hela 94% av Facebooks reklamintäkter kommer från annonser som visas för mobila besökare? (!).
Med andra ord betyder det att de flesta företag som annonserar på Facebook driver nästan enbart mobila besökare till företagets hemsida. Om ditt företags hemsida inte är mobilanpassad / responsiv leder detta till att besökarna du lockar till hemsidan får ett dåligt intryck av ditt företag och din hemsida och lämnar hemsidan nästan omedelbart.
Har ditt företag inte en responsiv hemsida innebär det i enkla ordalag att ditt företag i bästa fall slösar bort pengar på Facebook-annonser helt i onödan! I värsta fall kan det också leda till att besökare lämnar din hemsida med ett dåligt intryck av hemsidan och ditt företag.
9. Klicka för att ringa
Mobila besökare har sällan lust att fylla i långa formulär för att kontakta ditt företag och ringer istället gärna till dig. Detta är ännu mer sannolikt när besökaren är ute och handlar i affär / galleria.
Med hjälp av en responsiv design kan du välja att visa stora knappar för mobila besökare som är enkla att trycka på. Dessa knappar kan besökarna klicka på för att ringa dig direkt. Detta förenklar processen att kontakta dig och ditt företag.
///
Sugen på en ny responsiv hemsida till ditt företag?
Kontakta oss idag för att höra mer.