Hur mycket kostar en hemsida 2019?

Hur mycket kostar en hemsida 2019?

Publicerad: 2019-07-24

Hur mycket kostar en hemsida?

Hur mycket kostar en middag? Hur mycket kostar en ny bil? Hur mycket kostar en gräsklippare? Hur mycket kostar en tidningsannons?

Priset på alla dessa tjänster och produkter varierar och är beroende av en mängd olika faktorer. Hur mycket en tidningsannons (exempelvis) kostar beror på:

  • Hur stor annonsen är (helsida/halvsida/mindre ?)
  • Hur länge annonsen ska visas (en dag, två dagar, en vecka?)
  • Om du behöver hjälp med att skapa annonsen eller kan du själv designa annonsen?
  • Hur många läsare tidningen har. Samma annons som du betalar X kr för i Smålandsposten kostar väldigt mycket mer om du också vill att den ska synas i New York Times.

Många gånger får man det man betalar för

Priset på en hemsida kan vara allt från 100 kr till flera miljoner kronor. En enkel hemsida med 5-6 sidor för ett mindre företag kostar avsevärt mindre än att bygga ett nytt Facebook till exempel.

Hemsida - man får det man betalar för

Vad påverkar priset på en hemsida?

Priset på en hemsida påverkas av många faktorer. Här är några exempel på faktorer som påverkar vad en ny hemsida kostar:

1. Färdig mall eller helt unik design?

Om du eller din webbyrå väljer att använda en färdig mall med minimala anpassningar minskar utvecklingstiden och därmed priset ganska rejält.

Om du är nöjd med att använda mallen som den är kan detta vara den bästa lösningen för dig. Vill du däremot göra ändringar till mallen är det oftast mest kostnadseffektivt att bygga helt från scratch.

En färdig mall kan vara helt ok för en väldigt liten firma, men du ger ett mycket proffsigare intryck om du väljer att låta din webbyrå bygga en helt ny design just för din hemsida.

2. Antal sidor

En vanlig hemsida innehåller förutom startsidan också ett antal undersidor. Vanliga undersidor är ”tjänster”, ”om oss”, ”kontakt”, ”referenser”, osv.

Alla sidor räknas in, även om de inte syns i huvudmenyn. Ju fler sidor du behöver, desto högre blir kostnaden. Om du använder dig av en webbyrå för att skapa hemsidan kan du exempelvis för att spara pengar be webbyrån utveckla 5-6 sidor, som du därefter själv kan kopiera och anpassa för att skapa ytterligare undersidor som du behöver.

3. Text och bilder som behöver skapas

Om din webbyrå ska skriva texter och/eller ta fram bilder åt dig så ökar kostnaden. Att ta fram sådant material är tidskrävande, framförallt gällande text. Ju mer text du själv väljer att skriva, desto billigare blir hemsidan att utveckla.

Många bilder finns idag tillgängliga att använda helt gratis på tjänster så som Pixabay, Pexels och Unsplash. Vill du välja bland ett större utbud av bilder, men som kostar, finns iStockPhoto, Shutterstock, m.m.

bildbank / stock photo

För att ge ett väldigt bra intryck för besökarna till företagets hemsida kan man anlita en fotograf som exempelvis tar foton på dig och dina anställda i företagets miljö. Att använda sig av egna foton på detta vis ger ofta ett väldigt profesionellt intryck hos dina kunder.

4. Om SEO / sökmotoroptimering ingår

Att sökoptimera din nya hemsida rekommenderas starkt. Du kan läsa mer om hur viktigt det är med SEO här.

Sökoptimering är ett ganska tidskrävande projekt men ger nästan alltid en bra avkastning relativt kostnaden.

Innan du beställer din hemsida från en webbyrå bör du kolla med dem ifall SEO ingår eller inte.

5. Storlek av hemsida och komplexitet

En enkel hemsida med 5-6 undersidor är betydligt billigare än en webbshop för med ett stort antal produkter och stora anpassningar.

6. Speciella tillägg och funktioner

Ju mer funktionalitet du behöver på din hemsida, desto högre blir priset eftersom det oftast tar lite längre att bygga och anpassa dessa funktioner. Det kan röra sig om allt från formulär och blogg-funktionalitet till specialutvecklad funktionalitet som inte finns tillgängligt någon annanstans och därför behöver utvecklas från grunden.

Om man ser till WordPress (världens mest använda verktyg för att bygga och underhålla hemsidor) så finns det mängder av gratis ”plugins” som många gånger är enkla att börja använda. Ibland kräver också dessa gratis plugin att du lägger ner lite tid för att anpassa dem.

Andra plugins som du kan tänkas behöva kostar ibland några hundralappar. Om du behöver funktionalitet som du finner i ett plugin du behöver betala för så lönar sig det oftast att köpa detta plugin. Att utveckla något liknande på egen hand är inte kostnadseffektivt.

7. Om hemsidan ska vara responsiv / mobilanpassad

Nuförtiden ingår mobilanpassning på de flesta hemsidor som går att köpa idag. Var dock noga med att kolla upp ifall detta är fallet med den webb-lösning som du väljer. Visste du att mer än hälften av alla webbesök idag görs på mobila enheter så som mobil och surfplatta?

8. Webbhotell / drift

Förutom den initiala investeringen i en hemsida måste du också räkna med en löpande kostnad för hemsidan.

Kostnaden för detta varierar kraftigt beroende på vad som ingår. Även här får man oftast det man betalar för.

Ett webbhotell som kostar mellan 30-100 kr i månaden ska helst undvikas. Det finns en anledning till varför de är så billiga. Du får räkna med att laddtiden för hemsidan kommer vara långt ifrån optimal, samt att den inte klarar av att mer än några få besökare på hemsidan kan vistas där samtidigt.

De flesta webbyråer erbjuder också en så kallad ”helhetslösning” (på engelska: ”managed hosting”). I denna tjänst brukar det ingå följande:

  • Drift
  • Support (via e-post och telefon)
  • Automatiska backups
  • Övervakning (en tjänst som automatiskt kollar ifall hemsidan fortfarande finns tillgänglig och om den inte gör det: notifierar webbyrån som åtgärdar)

Underskatta inte möjligheten till support. Det kan vara guld värt när något krånglar och det påverkar ditt företag negativt. Tänk dig själv att du driver en webbshop och webbservern kraschar utan att en backup finns att tillgå!

9. Antal språk på hemsidan

Driver du en verksamhet där ni möter många utländska kunder? I så fall kan det vara bra att hemsidan finns tillgänglig både på svenska och engelska.

10. Webbshop

Vill du lägga till en webbshop på företagets hemsida innebär detta en ökad kostnad och du kommer troligtvis att behöva lägga till fler sidor där du presenterar företagets produkter, möjlighet till att köpa med hjälp av en betalningslösning (Klarna, Stripe, osv).


Tänk resultat istället för pris

Om du frågar efter hur mycket något kostar så får du reda på vilket som är billigast. Fråga istället vad som krävs för att uppnå de resultat du är ute efter.

Hur mycket är det värt med 10 nya kunder? Hur mycket för 100 nya kunder? Hur mycket är det värt för att slippa 100 telefonsamtal? Hur mycket för att dubbla omsättningen?


///

Nyfiken på en ny hemsida åt ditt företag?
Kontakta oss idag för att höra mer.

Vi är en liten men ambitiös webbyrå i Växjö som specialiserar sig på att bygga moderna hemsidor och webbshoppar. Vi skräddarsyr alla hemsidor vi skapar och naturligtvis är de också helt responsiva / mobilanpassade.
Besöksadress
Jejjcop Web Solutions AB
Kurortsvägen 18
352 64 Växjö
Copyright © 2019. All rights reserved.