Vill du också få fler kunder och ökad trafik till din hemsida?

Vi hjälper dig att synas bättre på Google
SEOkonsult i Växjö

Sökmotoroptimering / SEO i Växjö

SEO är en förkortning för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska. 

SEO / Sökmotoroptimering handlar om att på olika sätt göra så att din hemsida eller webbshop syns högt upp i sökresultaten på Google.

Vi på Jejjcop Web Solutions AB i Växjö älskar att jobba med SEO eftersom det är så fantastiskt kul att se hur ett bra SEO-arbete direkt leder till fler kundkontakter och högre omsättning för våra kunder.

Metoden

Sökmotoroptimering av din hemsida

1. SEO-Analys

Det första steget i SEO-arbetet är att göra en inventering av din hemsida. Här görs en nulägesanalys som identifierar hemsidans styrkor och svagheter, aktuella sökord, konkurrenter, befintlig söktrafik, sökordsanalys, osv.

2. Teknisk Optimering

Här åtgärdas alla de tekniska brister som identifierats i SEO-analysen. Det handlar om att optimera bilder, se till att meta-descriptions, titel-taggar och alt-taggar används på korrekt sätt, osv.

3. On-page Analys

On-page SEO handlar om att optimera de enskilda webbsidorna för att synas högre upp på Google och därför åtnjuta mer relevant trafik. On-page SEO handlar främst om att optimera själva innehållet. 

4. Länkarbete

Länkar har länge varit en av de främsta faktorerna som används av Google för att rangordna webbplatser. Detta innebär att om du vill synas högt upp på Google behöver du bygga länkar, eller så kallade ”backlinks”, dvs. andra webbplatser som länkar till din hemsida.

5. Löpande Optimering

Vi genomför kontinuerliga förbättringar på hemsidan för att se vilka strategier som resulterar i bäst trafiktillväxt.

6. Rapportering

Vi delger er kontinuerlig rapportering och spårning av resultat, ranking och allt vi gör.

Vad är SEO?

Vilka hemsidor som hamnar överst i sökresultaten på Google är ingen slump. Rankingen är direkt relaterad till hur väl hemsidan är optimerad.

Sökmotoroptimering (SEO) handlar därför om att genomföra diverse ändringar på hemsidan för att attrahera mer relevant webbtrafik. Det handlar om att man försöker optimera en hemsida efter specifika sökord så att den syns högt upp i sökresultaten på Google när någon gör en sökning med de sökord vi optimerar hemsidan för.

För att ta ett exempel kan vi tänka oss följande: ett Växjö-baserat byggföretag vill att nya kunder ska hitta företagets hemsida när de söker efter ”byggfirma växjö”, ”nybyggnation”, ”bygga hus”, ”renoveringar”, osv. Vi ser då över företagets nuvarande hemsida och tittar på hur företaget rankar i nuläget på Google. Sedan optimerar vi hemsidan så att den syns för de specifika sökfraserna.

Google har aldrig avslöjat de exakta faktorerna som de använder för att rangordna en hemsida, däremot är de flesta SEO-experter överens om de allra viktigaste faktorerna. Google använder hundratals olika rankningsfaktorer men vissa är viktigare än andra.

Varför behöver jag en SEO-byrå?

Låt oss hjälpa dig med sökmotoroptimering av din hemsida!

SEO är inte svårt men det tar lång tid att lära sig. Själva SEO-arbetet är också ganska tidskrävande. Det är därför mest kostnadseffektivt att låta en webbyrå/SEO-byrå hjälpa dig med SEO för din hemsida. 

Vi vet av erfarenhet exakt vad som behöver göras för att öka trafiken till din hemsida. Vi har lång erfarenhet av SEO och är säkra på att vi kan hjälpa dig nå högt upp i sökresultaten. 

Vi börjar alltid med en SEO-analys där vi gör en inventering av din nuvarande hemsida. Denna analys mynnar sedan ut i en SEO-strategi som vi sedan implementar löpande över de nästkommande månaderna. Varje månad skickar vi dig en rapport där vi redogör vad vi har gjort under månaden för att öka söktrafiken samt rapporterar hur det går för de utvalda sökorden; har de ökat i rankningen, står still, eller minskar?

Varför behöver jag en SEO-byrå i Växjö?

Vad kostar SEO?

Vad kostar SEO i Växjö?

Kostnaden varierar beroende på omfattningen och beror egentligen på hur mycket tid som behöver läggas på sökmotoroptimeringen. Priset är allt från några tusenlappar i månaden och uppåt. Det är alltid bra att börja med en SEO-analys som sedan ligger till grund för det löpande SEO-arbetet. 

Värt att veta är att SEO är en lite mer långsiktig strategi för att öka antalet kunder till din hemsida och inget som dramatiskt kommer att öka trafiken till din sida på kort sikt. Du kan däremot vänta dig trafiken stadigt kommer att öka vecka för vecka. 

SEO är ett av de allra mest kostnadseffektiva marknadsföringsmetoder som finns. Betalda annonser leder direkt till ökad försäljning men långsiktigt är SEO mycket billigare! Direkt när du slutar betala för annonserna försvinner också försäljningen. SEO fortsätter däremot att leverera kunder även efter du skalar ner på sökmotoroptimeringen. 

Kontakta oss gärna och berätta om vilka mål du vill uppnå. Vi skickar dig sedan mer än gärna en kostnadsfri offert!

Visste du att…?

sökningar på Google görs varje dag av svenskar

%

av svenskar googlar efter information om företag och deras produkter

%

av konsumenter som söker efter ett lokalt företag besöker sedan företagets fysiska butik

Dags för fler kunder och ökad trafik till din hemsida?

SEO / Sökmotoroptimering är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att öka antalet besökare till din hemsida som i förlängningen leder till ökad försäljning.

Idag börjar väldigt ofta försäljningen av en produkt med ett sök på Google och syns du inte där så finns du inte!

Dags för fler kunder och ökad trafik till din hemsida
Varför är SEO viktigt?

Varför är SEO viktigt?

I dagens konkurrensutsatta marknad är SEO viktigare än någonsin.

På Google och andra sökmotorer görs miljontals sökningar varje dag efter produkter och lösningar av olika slag.

Om ditt företag har en hemsida kan SEO hjälpa ditt företag att växa och öka omsättningen.

18 anledningar till varför SEO är viktigt

1
Söktrafik från Google oftast största trafikkällan

En stor studie från 2018 som gjordes av Brightedge visade att drygt 50% av alla webbplatsbesök kommer från organisk söktrafik från Google och andra sökmotorer. 

Detta visar att trots tillväxten av sociala medier under senare år är organisk söktrafik fortfarande den allra viktigaste källan till webbesökare.

2
Söktrafik är gratis

Varje dag gör svenskar 55 miljoner sökningar på Google.

Alla dessa sökningar leder besökarna till diverse hemsidor. Varför inte se till så att din hemsida får en del av denna trafik? Det är ju trots allt helt gratis! Som vi visade ovan står söktrafiken för hälften av alla hemsidebesök. Detta resulterar i en betydande andel besök som du genom ett bra SEO arbete kan ta del av helt gratis

3
Ett bra SEO-arbete leder också till en bättre användarupplevelse

Visst leder SEO till fler besökare till din hemsida, men en positiv bieffekt är också att det också leder till en bättre hemsida och en bättre användarupplevelse.

Förr i tiden (10+ år) räckte det med att fylla sina sidor med en lång rad av nyckelord för att synas högt upp i sökresultaten på Google, men sökmotorerna har utvecklats enormt sedan dess. Nu använder Google sig av väldigt sofistikerade algoritmer för att avgöra vilka hemsidor som ska synas högt upp i sökresultaten. Kort sagt kan man säga att ju bättre användarupplevelsen är för dina hemsidebesökare desto högre upp i sökresultaten kommer din hemsida att synas.

4
Sökmotoroptimering för lokalt sök leder till mer trafik och ökad försäljning

Om du driver ett lokalt företag är det absolut nödvändigt att optimera din webbplats för lokalt sök. Fler och fler konsumenter använder lokala sökord för att hitta lokala företag och för att hitta företagsadresser, öppettider och produkter.

88% av alla lokala sökningar som gjordes på mobiltelefoner leder antingen till att kunden ringer företaget i fråga eller besöker företags butik inom 24 timmar!

5
SEO är väldigt billigt

Det är väl känt att SEO är en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringsstrategierna.

Jämfört med kostnaderna i samband med andra former av marknadsföring på nätet, så som annonser på Google och Facebook så ger SEO mycket bättre avkastning / ROI (Return on Investment).

Annonser ger snabba och kortsiktiga resultat men organisk söktrafik från Google är definitivt den bästa långsiktiga lösningen för att öka trafiken till din hemsida. Långsiktigt så är SEO väldigt mycket mer kostnadseffektivt än annonser.

6
SEO är lätt att mäta

En stor fördel med SEO är att det är väldigt lätt att mäta vad som ger effekt (och vad som inte gör det).

Till skillnad från traditionella metoder, som ofta är beroende av att hitta korrelationer mellan annonskampanjer och försäljning så är det enkelt att se den avkastning du får från din SEO-investering.

Du kan exempelvis använda verktyg som Google Analytics för att övervaka din webbtrafik samt se källan till köpen i din webbshop. På detta sätt kan du utvärdera vad som fungerar, och vad som inte fungerar.

7
En bra Google-placering ger trovärdighet och auktoritet till ditt företag

Att synas högt upp i sökresultaten på Google ger en signal till besökarna att ditt företag och din hemsida är en auktoritet och storspelare i din bransch.

Tänk dig själv: om du exempelvis söker efter ”byggfirma växjö” så är det mer sannolikt att du kommer att klicka på det första sökresultatet än att du klickar på det 21:a resultatet.

Med företag som ligger högt upp i de organiska sökresultaten så vet konsumenter att de företagen inte har betalat för att visas där som de företag gjort som ligger längst upp bland annonserna. De vet att det är mer troligt att din hemsida har information om det du sökte efter jämfört med de som betalat för att visa sin annons där.

8
Syns du inte så finns du inte

Denna gyllene regel är ännu viktigare på Internet. De resultat som dyker upp på förstasidan vid en sökning på Google, får 91% av alla besök och därför är det viktigt att företag som vill ha många besökare optimerar sina webbsajter för sökmotorerna. Ju högre upp länken till hemsidan hamnar desto fler besökare får företaget till sin hemsida.

Tänk dig själv: om en potentiell kund söker efter ”markiser örebro” och får upp en lista på dina konkurrenter, men där din hemsida inte syns, då kommer den kunden sannolikt att ta kontakt med någon av dina konkurrenter istället!

9
Dina konkurrenter använder SEO

Dina största konkurrenter använder sig garanterat av SEO! Detta är anledningen till varför de syns högst upp bland sökresultaten på Google.

Fler och fler kunder använder sig av Google för att efterforska den tjänst eller produkt som de är intresserade av. Syns du inte på Google så spelar det ingen roll att du kanske har bättre priser eller bättre service än någon annan.

10
Dina försäljare är lediga 16h om dygnet – din hemsida jobbar dygnet runt

Du eller dina försäljare jobbar 8 timmar om dagen, men tar sedan ledigt för lunch, för att sova, för att ta helg, etc. Din hemsida / webbshop jobbar dock dygnet runt alla dagar i veckan, året runt.

Har du en bra hemsida och har gjort ett bra SEO-arbete kan din hemsida fortsätta att sälja trots att du är ledig.

11
Söktrafik leder till väldigt relevanta besök

Besökare som kommer till din hemsida efter en Google-sökning är högst relevanta besökare. De kom till din hemsida eftersom de aktivt sökte något som de hittade på din hemsida.

Det är exakt den här typen av besökare som vi vill ha på din hemsida. Detta är en av anledningarna till varför SEO har bland den bästa avkastningen på investerade pengar. 

12
Ju högre upp i sökresultaten desto fler besökare

Spelar det någon roll var i sökresultaten din hemsida visas? Ja, i allra högsta grad!

Ta en titt på grafen här nedan. Den visar att i genomsnitt väljer 31% av användarna att klicka på det allra första sökresultatet de får, och de fem första sökresultaten får hela 67.6% av klicken!SEO - click through rate

Andelen som väljer att klicka på något av resultaten på sida 2 eller 3 på Google utgör endast 5.59%! Att synas i något av de fem första resultaten ger alltså enormt mycket mer besökare än att synas lägre i resultaten.

13
En sökmotoroptimerad hemsida hjälper dina kunder att hitta dig på nätet

En SEO-optimerad hemsida fungerar som en budbärare av information från dig till dina kunder. När en besökare besöker din hemsida tack vare att du har SEO-optimerat den så betalar du inget för den kunden som just landade på din hemsida. Normalt sett betalar du annars för annonser för att visa ditt företags produkter för potentiella kunder.

14
SEO leder till fler klick än annonser

Om du betalar för att din annons ska visas högst upp på Google så leder väl detta ändå till en hel del klick? Inte nödvändigtvis!

70-80% av sponsrade sökresultat ignoreras helt av användare. Organiska sökresultat konverterar mycket bättre än sponsrade resultat (högre CTR).

15
Dina kunder har hög tillförlitlighet till sökresultat från Google

Människor litar i allmänhet på resultaten de får från Google.

Om Google väljer att visa ett visst företag som det allra första sökresultatet så tänker de flesta att det företaget säkerligen har förtjänat det tack vare många besökare, nöjda kunder eller helt enkelt för att det är det mest relevanta resultatet för just din sökning.

SEO - människor litar på Google

16
Bra SEO ger fler besökare vilket i sin tur ger ännu bättre SEO

SEO-experter brukar säga att Google använder mer än 200 faktorer för att rangordna hemsidor i sökresultaten. Det är också allmänt känt att ju fler besökare och antal andra hemsidor som länkar till din hemsida, desto högre visas din hemsida i sökresultaten.

Ett bra SEO-arbete leder till fler besökare för din hemsida, vilket i sin tur leder till ännu bättre SEO på grund av att Google värderar hemsidebesök väldigt högt. En annan stor faktor är också antal andra hemsidor som länkar till din hemsida och när en kund länkar till din hemsida i sin blogg eftersom de gillar dina produkter, eller när de delar något på sociala medier om dina produkter eller tjänster så ser Google detta som väldigt betydelsefullt och väljer att visa din hemsida högre upp i sökresultaten.

Det är detta som kallas för en god cirkel (virtuous cycle på engelska)!

17
Marknadsförare anser att SEO är en av deras mest effektiva marknadsföringsstrategier

I en Hubspot studie från 2018 anser hela 61% av marknadsförare att förbättra deras SEO är en topprioritet.

SEO - viktig strategi

18
En klar majoritet av konsumenter efterforskar produkter på nätet innan de köper

Hela 97% av svenska internetanvändare använder sökmotorer för att söka efter information, en tredjedel (34%) gör det dagligen!

Det räcker egentligen att tänka på hur du själv gör när du ska köpa något. Troligtvis så söker du själv efter produktinformation, recensioner, osv innan du köper något. Finns dina produkter eller tjänster inte med i sökresultaten så finns de heller inte med när kunden bestämmer sig för vilken produkt eller tjänst att köpa.

Gratis offert

Redo att attrahera nya kunder?

Är du redo att attrahera nya kunder och öka din försäljning? 
Kontakta oss idag – vi hjälper dig att synas bättre på Google.

Varför välja oss?

Vi älskar att skapa snygga moderna hemsidor och också se till så att de syns högt upp i sökresultaten, ofta går dessa två saker hand i hand.

Om du vill ha fler besökare till din hemsida / webbshop, eller vill öka din försäljning – kontakta oss idag.

Vi träffar dig gärna för att höra mer om hur vi kan hjälpa just dig och vi skickar också gärna en kostnadsfri offert!

SEO Växjö

Våra SEO-tjänster

Oftast är det bäst att börja med en SEO-analys och sedan fortsätta med löpande SEO.

Vi är en liten men ambitiös webbyrå i Växjö som specialiserar sig på att bygga moderna hemsidor och webbshoppar. Vi skräddarsyr alla hemsidor vi skapar och naturligtvis är de också helt responsiva / mobilanpassade. Vi hjälper dig även att synas på Google med hjälp av sökmotoroptimering / SEO. 

Besöksadress
Jejjcop Web Solutions AB
Kurortsvägen 18
352 64 Växjö
Copyright © 2019. All rights reserved.